3 dårlige vaner som modarbejder dit vægttab

Er du også en af dem som kæmper med genstridigt fedt på mave, lår, arme og ansigt? Mange mennesker oplever det her problem. Følelsen af at hvor hårdt man end kæmper, så kommer man ikke af med de sidste kilo eller den sidste delle. Vi guider dig til mulige grunde for, hvorfor du har svært ved at tabe de sidste kilo.

 

 

Dårlige sovevaner

Flere og flere mennesker lider af dårlige søvnvaner, hvilket oftest resulterer i for lidt søvn. For lidt søvn har en kæmpe påvirkning på din vægt, dit overskud og din indlæringsevne. Ny forskning påpeger også, at det er bedre at gå tidligt i seng og stå op tidligt. Medens at gå sent i seng og stå sent op (på trods af samme antal timers søvn). Viste at børn som gik tidligt i seng og stod tidligt op, også i gennemsnit var 27 minutter mere aktive, end de børn som går sent i seng og står sent op.

Dårlige søvnvaner påvirker din hormonbalance, din vægt, dit overskud og din sult. I en forenklet forklaring kan jeg sige, at når du ikke sover nok eller sover ordentligt, og vågner op og er for eksempel udmattet. Er det her, at din krop hungrer efter fedt og salt og mere mad, end du egentligt normalt ville spise. Det er en af grundende til, at man bliver overvægtig eller tager på, af at sove for lidt eller dårligt.

Hvis du er typen som følger alle rådene og stadig vågner op og er udmattet, har det måske noget at gøre med din vejrtrækning, mens du sover. På Rhinoklinikken.dk kan du få hjælp til alt fra snorken, til problemer med bihulerne.

  • Man siger at voksne mennesker skal have mellem 7 og 9 timers søvn hver nat, og så er det anbefalet at man sover ca. samme tidspunkt hver aften og vågner samme tid hver dag.
  • Sørg for at have en seng, som du sover godt i. En god seng, en topmadras og en kvalitets dyne og pude, er nok den bedste investering du kan gøre dig.
  • Ingen skærme inden sengetid. Drop skærmene en time før du skal sove. Læs en bog i stedet, det er afslappende og søvndyssende.
  • Ingen mad og drikke lige inden du skal sove. Du risikerer at blive forstyrret og skulle stå op, og gå på toilettet midt i din nattesøvn.

 

Din hormonbalance

Din hormonbalance kan beskrives som et fint følsomt økosystem. Der ikke nogen hormoner der som sådan er dårlige for dig, men de skal helst være i balance, ellers kan hormonerne forstyrre kroppen. Hormoner påvirkes blandt andet af, hvordan vi går og har det. Det kan være alt fra om vi dyrker motion, om vi er stressede og hvad vi spiser.

Et hormon som kan være med til at øge vægten hos kvinder, er østrogen. For meget østrogen kan forekomme af alkohol, for meget fastfood og generelt fedtholdigt mad eller p-piller. Symptomerne er blandt andet hævelse, vægtøgning og tab af energi. Det du kan gøre for at holde østrogenhormonet i skak, kan være at spise mere grønt, undgå fed mad og dyrke motion. Hvis du har svært ved at spise nok grønt og frugt, kan du købe kosttilskud hos Helsebixen.dk.

Dine madvaner

Dine madvaner har stor betydning på, om du bliver overvægtig eller ej. Det handler meget om at spise så ”rent som muligt”, hvilket vil sige at du skal købe økologisk mad og lave det fra bunden derhjemme. Ja, man kan godt købe ”sund mad” ude, men restauranter og caféer har en tendens til at putte for meget salt, sukker og fedt i stort set alt mad, da de gerne vil have det til at smage godt.

  • Spis fuldkorn.
  • Spis frugt og grønt.
  • Spis kun når du er sulten.
  • Drik vand.
  • Hold igen med alkohol og fastfood.