4 grunde til du ikke taber vægt

Det kan nærmest virke helt urimeligt nogle gange. Det der med at skulle leve op til ens idealkrop. Her tales der ikke om de usunde idealer, som bliver opstillet og skuespillere og modeller, men simpelthen den tilstand, hvor ens krop er sundest.

Fristelserne er mange: Slik, kage, rødvin – ja selv bare mælk i kaffen er at betragte som en synd, når vi skal gøre vores vægt op.

Føler du, du forsøger at leve sundt for at tabe vægt, men at der ikke sker noget? Så er denne lynguide for dig. Her kommer 4 forklaringer på, hvorfor du muligvis ikke taber dig.

Du sover ikke nok

Hvis du ikke sover nok, kan du risikere at producere flere hormoner, der gør, at kroppen hele tiden vil have mad. Der er dog mange gode grunde til at få de anbefalede 8 timers søvn. Ud over at kroppen bedre regulerer stofskiftet, opnår du mere energi – og det er vigtigt for din selvkontrol og evne til at følge en sundere livsstil.

Du elsker sukker – lidt for meget

Det er ingen synd at kunne lide sukker og søde sager. Men fylder du din krop med for meget sukker, så kan det nedsætte dit stofskifte, samtidig med at der ophober sig flere kalorier i kroppen. Flere kalorier og dårligere forbrænding resulterer ikke overraskende i kalorieoverskud, altså mere fedt på sidebenene.

I stedet for at spise for meget sukker, så indarbejd nogle alternativer, når du får lyst til snack. Riskiks, gulerødder, nødder, frugt m.m. er alt sammen gode alternativer til det daglige marcipanbrød.

Du drikker dine kalorier

En helt stor synder, som de fleste ikke er klar over, findes i flydende form. Det kan nok være, at en iskaffe smager godt eller at du er ”cola-afhængig”, men det gør intet godt for din figur. Der er rigtig mange kalorier eller et højt sukkerindhold i mange af de ting, vi drikker. Selv et almindeligt glas appelsinjuice kan let rumme 100 kalorier.

Betyder det så, man kun må drikke vand? Nej, slet ikke. Det handler om måde, så vær i stedet opmærksom på hvor meget du drikker i løbet af en dag.

Du er fysisk inaktiv

Selvom man siger ”en sixpack bliver skabt i køkkenet”, er det ikke ensbetydende med, man kan springe fysisk aktivitet over. Det kan dog være svært at motivere sig – særligt hvis man er alene om det.

Derfor kan du med fordel tilmelde dig en holdsport og være en del af et fællesskab, hvor i motiverer hinanden og du føler en forpligtelse for at møde op. Tænk gerne i sjove genre som zumba, gymnastik, dans eller måske håndbold, volleyball etc.? Mulighederne er utallige, det handler bare om at komme i gang.