Babyyoga – sjov træning for mor og barn

 

Ikke nok med at babyyoga er en fantastisk måde at være sammen med sin baby på, er babyyoga altså også en fantastisk måde at stimulere sin baby både fysisk og psykisk.

Babyyoga er et kæmpe hit i USA og England, da babyyoga forebygger og mindsker kolik og luft i maven, samt styrker den motoriske og sproglige udvikling hos sit barn.

 

Babyyoga er også læreligt for mor, da man kan lære en masse ting. Man kan lære at læse sit barns signaler, stimulere sin babys følelsesmæssige intelligens, forebygge og lindre mavesmerter, stimulere den motoriske og mentale udvikling, gøre sin baby roligere og mere tilfreds og fremme dyb søvn og god appetit hos sit barn. Samtidig er det også godt for moderens krop og sjæl. Yoga kan gøre en smidig, styrke kroppens immunforsvar, gøre en fri af stress og meget mere.

Det kan altså bruges som redskab til at hjælpe sin baby med at sove godt og fjerne luft i tarmene. Samtidig styrker det forholdet mellem mor og barn og kan få ens baby til at blive mere rolig.

 

Man kan vel godt sige, at babyer er født til at dyrke yoga, i den forstand, at babyer altid er 100% tilstede i nuet, nysgerrige og åbne overfor livet.

Den filosofiske grundtanke i yoga handler om, at vi alle er unikke. – Børn er forskellige og har hver deres behov. Der er ingen større lykke og glæde, end når man ser et lys i sit lille barns øjne, styrke dem og skabe sunde vaner for dem, hvilket yoga kan være med til.

Herudover ligger der også en grundlæggende viden om anatomi og fysiologi, som er basal viden om kroppens opbygning og funktion. Der kan man også læse forskellige bøger, der handler om lige netop dette. Bøger der også er med til at forstå og formidle anatomi/fysiologi til børn.

 

Vil du i gang med at dyrke yoga med det samme, men mangler penge til udstyret, kan du overveje at tage et minilån, hvor du kan låne helt ned til 100 kr.

Det er også en mulighed at få en underviser ud til en eller komme på et hold. Det kan være på yogastudier, fitness – aftenskoler eller andet.

Det er anbefalet, at man tidligst begynder 6 uger efter fødsel. Her kan man gå til holdyoga frem til ens barn kan kravle.

Dette vil også give mor en bedre mulighed for at kunne genoptræne kroppen efter graviditet- og fødslen. Man kan her bevare smidighed, styrke og genopdage ens egen krop. Her kan særligt nakke/skulderområdet være påvirket af amning. Yoga giver bevægelse i hele kroppen via statiske såvel som dynamiske stillinger i kombination med vejrtrækningen. Yoga vil som minimum genoptræne ens krop til udgangspunktet, øge ens balance og fokus, samt hjælpe mor og baby med at finde ro og afspænding.

Alt i alt vil man komme til at lytte til en selv og ens barn og mærke efter, hvad der er rigtigt for jer og jeres kroppe. Det er også en sjov beskæftigelse for mor og barn, da man ofte også giver sig til at male, fortælle historier, synge og arbejde med lyde og mantra.