Gør det sjovt at komme i form

Det har længe været kendt, at motion er sundt. Særligt er det godt, for de mange danskere der har et stillesiddende arbejde. Den menneskelige krop skal holdes ved lige og styrkes igennem hele livet. Ydermere giver motion mere energi og udløser endorfiner, der gør os lykkelige.

For nogle mennesker kan det dog være svært at blive gode venner med motionen. Det vigtigste er at gøre det til noget sjovt og rart at dyrke motion. Hvis du er en af dem, så læs med her og få et par tips og tricks til at gøre motion sjov.

Hold øje med din fremgang

Når du skal i gang med at dyrke motion, skal du sætte dig nogle mål. Det kan være, at du gerne vil kunne løbe 5 km eller et halvmaraton. Uanset hvad din ambition er med dit motionsprojekt – stor som lille, er det en god idé at sætte sig nogle mål. Mål gør, at man bliver fastholdt i et projekt og laver en lille kontrakt med sig selv.
Brug lidt krudt på at føre statistik med dig selv. Det kan være via et sportsur, en pulsmåler eller en simpel skridttæller, som måler din aktivitet. Hvis du først lige er startet, og dit mål blot er at komme afsted, kan du gøre din statistik visuel. Brug en vægkalender for en måned og sæt et mål om at komme afsted 2 gange om ugen. Giv dig selv et flueben, en stjerne eller en smiley på kalenderen alle de dage du kommer afsted.

Vælg den rigtige motionsform

Noget af det mest afgørende for, om du lykkedes med at komme i form, er om du kan lide det, du laver. Hvis du synes, det er forfærdeligt at skulle afsted hver gang, kommer du aldrig i mål. Vælg derfor en sportsgren du hygger dig med, og som du synes er sjov.