Trampoliner – Sundt for hele familien

Trampolintræning er for alvor blevet en trend i USA og er også kommet til Danmark. Men vidste du egentlig, at trampolinspring er 65% mere effektivt end løb?

I dag har mange danske familier en trampolin stående eller nedgravet i haven. Det er typisk børnene, der flittigt bruger trampolinerne, og det er med god grund – for trampolinspring er nemlig både sjovt og underholdene. Det giver samtidig masser af frisk luft og forbrænder kalorier. Se et stort udvalg af trampoliner her.

Ikke kun for børn

Trampolinspring har mange gode egenskaber. Når du hopper på trampolin, forbrænder du hurtigt kalorier og holder din vægt nede. Trampolinspring udvikler din balance, dine motoriske færdigheder og din koordineringsevne, og så kan trampolinspringning også være med til at mindske stress. Trampolinspring øger mængden af ilttilførslen og ilt i blodet og medfører til et bedre blodomløb, renser huden og lungerne. Desuden opstrammes musklerne i benene, lårene og hofterne samt gør dine arme mere smidige. Desuden belaster trampolinspring hofter, knæ, ankler og fødder minimalt.

Hvis du køber en trampolin til træning kan du spare dit fitnessmedlemskab væk. Dvs. at du i det lange løb kan spare penge. Det er måske endda nemmere at give den ekstra gas, når du hopper på trampolin i forhold til at løbe på et løbebånd. Det er nemlig vigtigt, at motion er sjovt, hvis man ønsker at blive ved med at træne, ellers kan man køre sur i det meget hurtigt. Når motion er sjovt, tænker du ikke over, hvor hårdt det i virkeligheden er, og det gør, at du kan og har lyst til at blive ved i længere tid.

Du er desuden kun nødsaget til at gå ud i haven, for at dyrke dagens motion, fremfor at køre hele vejen ned til dit fitnesscenter. Der kan derfor også være meget tid at spare i hverdagen ved at benytte sig af trampolinspring i haven frem for at træne i et fitnesscenter.

Intervaltræning giver den største effekt

Hvis du ønsker den størst mulige kalorieforbrænding bør du – ligesom på et løbebånd – træne intervaltræning på trampolinen. Skift mellem intensitet i løbet af 30 minutter, og bare rolig, for tiden flyver nemlig af sted, når du først er i gang med at hoppe på trampolin.

Det skal nævnes, at hvis man er nybegynder i trampolinspring, bør man være opmærksom på ryggen og lænden. Her bør spændes ekstra godt op i korsetmusklerne, når der sættes fra og når der landes, så undgår man skader og overbelastninger.