Hvis man skal arrangere en fest, såsom en fødselsdagsfest, et bryllup, et studentergilde, en julefrokost, et sølv-, guld- eller kobberbryllup, en firmamiddag, eller måske noget helt andet, kan der ofte være mange forskellige ting, som er værd at overveje i forbindelse med de mange forberedelser. Hvem skal med til arrangementet – og hvor mange? Hvor skal arrangementet foregå – er der plads nok til alle? Hvornår skal arrangementet foregå – både i forhold til datoen og i forhold til tidspunktet på dagen?
Spørgsmålene er mange, og forberedelserne kan ofte være meget omfattende, at skal til at give sig i kast med. Derfor finder du her nogle gode råd, som du kan bruge, når du skal i gang med at forberede og planlægge et brag af en fest.
Skab overblik over planlægningen med en to do-liste
Det kan ofte være en smart idé at skrive en form for tjekliste, hvor du, i forbindelse med forberedelserne til firmafrokosten, studenterfesten, kobberbrylluppet, julefrokosten eller fødselsdagsfesten, kan holde godt styr på alle de ting, der skal gøres – både før, under og efter festen. På en sådan liste kan du dermed løbende krydse af, hvilke ting du indtil videre har nået at få styr på, så du kan se hvor mange og hvilke ting du mangler at få sat i stand. På to do-listen kan der eksempelvis stå blandt andet:
- Bestil lokaler til arrangementet – husk at oplyse præcis hvor mange mennesker, der skal kunne være plads til.
- Lav en liste over alle de gæster, som du ønsker at invitere til din fest – og send herefter invitationer ud i god tid, så gæsterne kan nå at melde tilbage om de kan deltage i arrangementet.
- Bestil catering, så du, som vært eller som værtinde, er fri for at knokle i køkkenet med både forret, hovedret og dessert, samt så du i stedet kan koncentrere dig om at hygge om dine gæster.
- Bestil eventuelt tallerkener, glas og bestik til alle, hvis du ikke selv har nok til de mange gæster, der skal deltage i arrangementet.
- Hav styr på drikkevarer til festen. Der skal være noget til enhver smag, så alle kan skåle med til de mange taler, sange og festlige indslag, der nu engang måtte være i løbet af aftenen.
- Anskaf ønsker fra hovedpersonen – for eksempel gaveønsker fra sølvbrudeparret eller fødselsdagsønsker fra fødselaren.
- Dæk et både festligt og flot bord til festmiddagen, og lav eventuelt en plan over, hvor alle gæsterne hver især skal sidde ved bordet, og hertil nogle flotte bordkort til hver enkelt af gæsterne.
- Få styr på underholdning, musik, taler og lignende, som skal foregå i løbet af festen. Dette kan for eksempel være at skabe overblik over de mange taler og sange til brudeparret, eller de festlige indslag til fødselsdagsfesten.
- Sørg for at der er garderobeplads til alle gæsternes jakker og overtøj.
- Pynt lokalet op, så det er både smukt, festligt og indbydende for dine gæster at træde ind i, når de ankommer til arrangementet.
- Husk at nyde din egen fest i fulde drag!
Leave a Reply